מקדש עמו ישראל - על ידי חופה וקידושין
ישיש עליך אלוקיך - כמשוש חתן על כלה

ההבדל בין קדושת התורה לתפיסת אומות העולם

שתי גישות מנוגדות לקדושה

תפיסת אומות העולם

  • האדם המבקש להתעלות רוחנית צריך:
    • לשבור את גופו בתעניות וסיגופים
    • להתנזר מחיי אישות
    • לראות בחוש המישוש חרפה למין האנושי
  • דרך זו באה לידי ביטוי אצל נזיריהם ופרושיהם

תפיסת התורה הקדושה

  1. יחס חיובי לצרכי הגוף
    • נזיר המצער עצמו מן היין נקרא חוטא (תענית יא.)
    • ביום כיפור - כשיש מצוה להתענות, יש מצוה לאכול בערב יום כיפור
  2. חשיבות הנישואין והמשפחה
    • מצות פרו ורבו היא "מצוה רבה":
      • מוכרים ספר תורה בשבילה
      • יוצאים לחוץ לארץ עבורה
      • משחררים עבד בגללה
  3. קדושה בשיא עוצמתה
    • כהן גדול:
      • ביום הכיפורים (היום הקדוש ביותר)
      • בקודש הקודשים (המקום המקודש ביותר)
      • עבודתו פסולה אם אין לו אישה

העיקרון המנחה: "תורת חיים"

יסודות התפיסה

  • התורה היא תורת חיים
  • "לא ניתנה תורה למלאכי השרת"
  • הדברים המקיימים את החיים מתקדשים על ידי התורה

השלכות מעשיות

  1. קידושין וחופה
    • עם ישראל מתקדש דרך חופה וקידושין
    • בניגוד לאומות העולם הרואים בזה פחיתות
  2. מעלת הנישואין
    • "השרוי בלא אשה שרוי בלא תורה" (יבמות סב ע"ב)
    • "איש ואשה זכו - שכינה ביניהם" (סוטה יז ע"א)

סיכום

תורתנו הקדושה מלמדת שדווקא החיבור בין הגשמי לרוחני, בין הארצי לשמיימי, הוא המביא לקדושה האמיתית. זוהי ההפך הגמור מתפיסת אומות העולם, המבקשות להפריד בין הדבקים.

הגרש"ז בא לתרץ את הקושיה שהקשו המפרשים:


ברכת האירוסין "מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין" מעוררת שאלה עקרונית: כיצד ניתן לייחד את קדושת ישראל דווקא באמצעות חופה וקידושין, בעוד כל המצוות מקדשות את העם? 

התשובה נעוצה במספר היבטים מהותיים:


על כך אמר הגרש''ז - שבאו חז"ל להדגיש את הקדושה שיש במצווה זו 

היות ולאנשים זה לא ברור שיש כאן קדושה - לכן הדגישו כאן חז'''ל במיוחד מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין.