שמחת בית השואבה - ושמחת חתן וכלה
שמחם בבנין שלם או אדיר הוא יבנה ביתו בקרוב

העומק הפנימי בשמחת המצווה: בין בית השואבה לחתן וכלה

שורש השמחה: גילוי קדושה נסתרת

בשני המקרים אנו מוצאים תופעה מופלאה: דווקא במקום שיש מי שאינו רואה את הקדושה, שם באה התורה ומצווה להרבות בשמחה. כי השמחה היא הביטוי העמוק ביותר לאמונה הפנימית של עם ישראל בקדושה הטמונה במעשים אלו.

המחלוקת והתגובה

בבית המקדש

  • הצדוקים לא ראו בניסוך המים מצווה
  • חכמים תיקנו שמחה עצומה
  • השמחה באה לגלות את עומק הקדושה

בנישואין

  • יש החושבים שאין בזה מצווה
  • חז"ל תיקנו שבעת ימי משתה
  • השמחה מגלה את גודל המצווה

העומק הפנימי: שמחה כמגלה קדושה

השמחה בשני המקרים אינה רק תגובה חיצונית או מחאה, אלא היא עצמה כלי לגילוי הקדושה. כשעם ישראל שמח בשמחה של מצווה, הוא חושף את האור האלוקי הטמון במצווה זו.

שלושה מעגלים של שמחה

  1. שמחה אישית - של העושה את המצווה
  2. שמחה קהילתית - של כל הסובבים והמשתתפים
  3. שמחה כללית - של כלל ישראל המתקדש על ידי המצווה

ההשלכה למעשה

כאשר אנו משתתפים בשמחת חתן וכלה, עלינו לזכור שאיננו רק משמחים את החתן והכלה, אלא שותפים אנו במעשה של גילוי קדושה בעולם. כל ריקוד וכל שמחה הם הכרזה על האמונה העמוקה שלנו בקדושת הנישואין בישראל.

סיכום: כוחה של שמחה

השמחה בעם ישראל אינה רק ביטוי של רגש, אלא היא כלי רוחני עמוק לגילוי קדושה. דווקא במקום שיש מי שמפקפק בקדושה, שם מתגלה כוחה המיוחד של השמחה להאיר את האמת הפנימית של התורה.