קדושת הכלל: עומק מיוחד בברכת האירוסין
בואו נתבונן יחד בעומק מופלא הטמון בברכת "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על העריות". ברכה זו, המלווה את הקידושין, טומנת בחובה סוד מיוחד שאולי חמק מעינינו עד כה.
כאשר אנו מתבוננים במצוות התורה, אנו מוצאים שרובן המכריע פועלות במישור האישי. יהודי המניח תפילין מקדש את עצמו, המתפלל מתעלה בעבודתו האישית, והלומד תורה זוכה להארה פרטית. כל מצווה היא כמו אבן יקרה בכתרו האישי של כל יהודי.
אולם בקידושין אנו פוגשים ממד חדש לגמרי. כאשר חתן מקדש את כלתו, הוא אינו פועל רק במישור הפרטי. להיפך - הוא מצטרף למארג העצום של בניין עם ישראל. הקדושה הנוצרת כאן אינה נשארת בד' אמותיו, אלא מתפשטת ומאירה את כלל ישראל כולו.
זוהי משמעותה העמוקה של הברכה "מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין". המילים "עמו ישראל" אינן מליצה - הן מבטאות את הייחודיות המופלאה של מצווה זו. בשעה שחתן וכלה עומדים תחת החופה, הם אינם רק בונים את ביתם הפרטי, אלא מוסיפים נדבך בבניין האומה כולה.
כמה מופלא לחשוב שברגע אחד של "הרי את מקודשת לי", זוג צעיר זוכה להיות שותף בהשראת קדושה על כלל ישראל. זהו אולי ההסבר העמוק מדוע חז"ל תיקנו דווקא כאן ברכה המדגישה את קדושת הכלל - כי באמת, זהו רגע שבו הפרט והכלל מתאחדים בקדושה אחת נשגבה.
והרי זה מלמדנו לקח נפלא על מהות הקדושה בישראל: לעיתים, דווקא כשאדם פועל מתוך אהבה ומסירות לבניית ביתו הפרטי, הוא זוכה להיות צינור להשפעת קדושה לכלל האומה כולה. אכן, "מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין".
איזה שיר חסידי מתאים לשיר אחרי מאמר זה
אני חושב שהניגון "ידיד נפש" בגרסתו החסידית יתאים כאן באופן מיוחד, ואסביר מדוע:
הרי כל מהותם של הקידושין היא יצירת קשר עמוק של "ידידות נפש" - לא רק בין חתן וכלה, אלא גם בין כנסת ישראל לקודשא בריך הוא. המילים "משוך עבדך אל רצונך" מבטאות את הכמיהה העמוקה להתקדש ולהתעלות, בדיוק כפי שדיברנו על הקדושה המיוחדת שבקידושין.
ובפרט בחלק של "הומה לבי אל דודיו", שמבטא את הגעגוע העמוק של הנשמה - כך גם בקידושין יש את אותה תנועה נפשית של געגוע וכמיהה לקדושה עליונה, לא רק ברמה האישית אלא ברמת כלל ישראל.
ובנוסף, המנגינה החסידית של "ידיד נפש" יש בה איזו תנועה מיוחדת שמתחילה בהתעוררות שקטה ועולה בהדרגה, בדיוק כמו הרעיון שדיברנו עליו - איך מעשה פרטי של קידושין מתרומם ומתעלה להיות דבר שמקדש את כלל ישראל.
אפשר לשיר אותו בניגון האיטי והמתעורר בתחילה, ואז להתרומם יחד עם הקהל לתנועה השמחה והמרוממת יותר, שמבטאת את השמחה הגדולה של קדושת כלל ישראל.